Halaman

Subscribe:

Ads 468x60px

Rabu, 5 Disember 2012

Perak Aman Jaya...Perak Sasar Sektor Tani Jana Untung RM100j Tahun Depan


 
Kerajaan Perak menyasarkan keuntungan sebanyak RM100 juta daripada sektor pertanian mulai tahun depan.
Menteri Besarnya, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, berkata sasaran itu berikutan kerajaan negeri melihat industri pertanian sebagai pelaburan yang menguntungkan.
Katanya, kerajaan negeri akan mmemberi fokus baru kepada bidang pertanian untuk menjadi sektor ekonomi moden, berdaya saing dan mempunyai nilai komersial tinggi.
“Sebelum ini, tumpuan diberi kepada industri perladangan terutama kelapa sawit. Kali ini kita akan menggerakkan perubahan ke arah mempelbagaikan sumber pertanian di Perak.
“Kita turut akan membangunkan projek pertanian berasaskan industri secara menyeluruh kerana ia mempunyai potensi besar untuk dimajukan,” katanya selepas majlis perasmian Pavilion Perak di MAHA 2012, semalam.
Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya juga akan meneliti semula projek pertanian yang sudah dilaksanakan oleh kerajaan negeri dan Pusat bagi memastikan keberkesanannya.
“Kita menggunakan pendekatan ini bagi mengelakkannya menjadi projek terbengkalai dan akhirnya tidak mendatangkan hasil seperti yang diharapkan.
“Oleh itu, kami sedang bekerjasama dengan kerajaan Pusat untuk menilai dan memfokuskan semula produk agrikultur di negeri Perak,” katanya.
- BERITA HARIAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan